Jak wygląda matura ustna?

Film przedstawia przebieg ustmnego egzaminu maturalnego z jezyka niemieckiego:

 

https://www.youtube.com/watch?v=krOd_x0GDmA

https://www.youtube.com/watch?v=C-5ZHWe47MY

 

 

Jakie tematy obowiązują na poziomie podstawowym?

 

1)    Człowiek - dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje

2)    Dom - miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, wynajmowanie

3)    Szkoła - przedmioty nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne

4)    Praca - zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza

5)    Życie rodzinne i towarzyskie - okresy życia, członkowie rodziny, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta              i uroczystości, styl życia

6)    Żywienie - artykuły spożywcze, przygotowanie potraw, posiłki, lokale gastronomiczne

7)    Zakupy i usługi - rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, reklama, składanie reklamacji, korzystanie z usług

8)    Podróżowanie i turystyka - środki transportu, baza noclegowa, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie

9)    Kultura - dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze

10)  Sport - dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe

11)  Zdrowie - higieniczny tryb życia, schorzenia, ich przyczyny, objawy i leczenie, niepełnosprawni, uzależnienia

12)  Nauka, technika - odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z urządzeń technicznych

13)  Świat przyrody - klimat, świat roślin i zwierząt, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe

14)  Państwo i społeczeństwo - struktura państwa, urzędy, organizacje międzynarodowe, problemy i konflikty wewnętrzne i międzynarodowe,          przestępczość

15)  Elementy wiedzy o krajach, których język jest nauczany

 

 

 

Opis egzaminu ustnego

 

2011/2012
Wszyscy uczniowie zdają ten sam egzamin.

 

Rozmowa wstępna (ok.2 min.)
Zdający otrzymuje kilka pytań związanych 
z jego  życiem i zainteresowaniami. Lista pytań do wyboru zamieszczona jest wyłącznie w zestawie dla egzaminującego.

 

Zadanie 1 Rozmowa z odgrywaniem roli (maks. 3 minuty, wliczając czas na zapoznanie się z treścią zadania)
Zadanie polega na przeprowadzeniu rozmowy, w której zdający i egzaminujący odgrywają wskazane w poleceniu role. W trakcie rozmowy zdający musi odnieść się do czterech elementów wskazanych w poleceniu i rozwinąć swoją wypowiedź w zadowalającym stopniu.

 

Zadanie 2: Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania(maks.4min.)
Zdający opisuje ilustrację zamieszczoną w wylosowanym zestawie oraz odpowiada na trzy pytania postawione przez egzaminującego.

 

Zadanie 3: Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i  odpowiedzi na dwa pytania (maks. 5 minut, wliczając czas na zapoznanie się z treścią zadania)
Zdający wybiera element z materiału stymulującego najlepiej pasujący do polecenia
i uzasadnia swoją decyzję oraz odpowiada na dwa pytania postawione przez egzaminującego.
Pytania są związane z tematyką materiału stymulującego i zamieszczone są wyłącznie 
w zestawie dla egzaminującego.

 

 

 

Kryteria oceny części ustnej egzaminu maturalnego


Oceny części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego dokonują członkowie przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego, przyznając punkty zgodnie z kryteriami oceniania egzaminu ustnego.

Każda wypowiedź jest oceniana w następujących kryteriach:

  • sprawność komunikacyjna: od 0 do 6  punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (maksymalnie 18 punktów)
  • zakres struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego
  • poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego
  • wymowa: od 0 do 2 punktów, oceniana w  całej wypowiedzi zdającego
  • płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego.

 

W ocenie sprawności komunikacyjnej bierze się pod uwagę stopień realizacji przez zdającego czterech elementów wskazanych dla każdego zadania:

  • w zadaniu 1: omówienie czterech elementów podanych w poleceniu
  • w zadaniu 2: opis ilustracji i  odpowiedzi na trzy pytania
  • w zadaniu 3: wybór elementu najlepiej spełniającego warunki wskazane w poleceniu i uzasadnienie wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów oraz odpowiedzi na dwa pytania.

 

Zdający powinien nie tylko odnieść się do wszystkich wskazanych elementów zadania, ale
również rozwinąć swoją wypowiedź dotyczącą każdego elementu.
W ocenie sprawności komunikacyjnej bierze się również pod uwagę następujące kwestie:

  • adekwatność wypowiedzi do tematu i  kontekstu rozmowy / zadanego pytania
  • zakres pomocy ze strony egzaminującego.

 

Ocena umiejętności językowych dokonywana jest dla całej wypowiedzi zdającego, począwszy od rozmowy wstępnej. W ocenie zakresu i poprawności struktur leksykalno- gramatycznych bierze się pod uwagę zróżnicowanie i poprawność użytych struktur leksykalno- gramatycznych oraz wpływ ewentualnych błędów językowych na komunikację. W ocenie wymowy i płynności wypowiedzi bierze się pod uwagę poprawność wymowy w zakresie pojedynczych dźwięków i/lub akcentowania i/lub intonacji oraz ogólną płynność wypowiedzi.

 

 

 

Script logo